maandag 29 februari 2016

Kringloop mazzeltje




Vorige week zei Paul een keer, goh zullen we even naar het tuincentrum, je hebt nog een bloemetje te goed voor Valentijn. Ach ja lijkt me wel leuk, maar zegt ie dan wil ik ook graag even naar die nieuwe kringloopwinkel. Nou ja vooruit als ik hem daar een plezier mee kan doen. Dus wij op naar het tuincentrum en op de terugweg naar de kringloop. Bij het tuincentrum wat plantjes gehaald voor in de vensterbank, voor buiten is het nog wat te koud, komt nog wel. Daarna naar de kringloop. Bij binnenkomst loopt Paul al snel overal bij langs te strúnen en ik raak in gesprek met een mevrouw met een super lieve pup. 





Totdat mijn oog op iets valt. Dat zal toch niet waar zijn hè?. Nou niet te enthousiast worden, was mijn eerste reactie, want stel dat er nog over de prijs moet worden onderhandeld. Dus ik loop er langzaam naar toe, mijn hart begint al wel sneller te kloppen. Ik kijk in het koffertje en ja hoor, echt waar. Het is een Singer Featherweight en ook nog eens een hele mooie zag ik direct.  Ik kan je zeggen dat er dan heel wat door je heen gaat. Maar ik bleef rustig, eerst maar eens op zoek naar het prijskaartje. Keurig aan het handvat hing een kaartje met een prijs. Nou toen ik dat las, maakte mijn hart een huppeldansje en kon ik wel jubelen. Maar nog steeds bleef ik rustig, oh jongens wat zou ik goed in pokeren zijn. Ik zei tegen de verkoopster, goh wat een leuk Singertje, waarop Paul naar mij toe kwam en vroeg, een ECHTE.  Jazeker. . Nou zei Paul, dan krijg je die van mij cadeau, waarop de verkoopster zei, Goh dan heb jij een leuke dag vandaag. Van binnen moest ik lachen en dacht, nou dat weet ik wel zeker. Machine weer in de koffer en op naar huis. Onderweg heb ik wel honderd keer geroepen. Wauw wat een mazzel, wat een geluk. Thuis op de computer nagekeken van welke datum de machine is. Onderweg zat ik nog te dromen, stel dat ie nou ook nog van mijn bouwjaar is. Die droom werd snel opgelost, het machientje is van 14 februari 1955 heel veel jaartjes ouder dan ik dus. Zij kreeg dan ook de naam Valentine. Ze is tenslotte van 14 februari en ook nog eens mijn verlate valentijns cadeautje van Paul. 











Valentine is 4 jaar jonger dan mijn Mrs. Edith. Zij heeft een rechte scrollplaat en is minder sierlijk versierd. Er zit wel een heel handige maattabel op de naaiplaat,  het lichtknopje zit op een andere plek en er zit een Nederlandse handleiding bij. Zij is dus destijds voor de Nederlandse markt gemaakt terwijl Mrs. Edith voor de Amerikaanse markt is gemaakt.






 Ik had eens bij Francis op haar blog gelezen dat men vroeger condensators plaatste in de machine en/of voetpedaal en dat deze verwijderd moeten worden. Kijk maar even op haar blog, als je dan in de zoekbalk condensator typt kun je er alles over lezen. Paul gaat binnenkort deze uit het voetpedaal halen  en ook de bedrading moet denk even gemoderniseerd worden. Maar verder is het machientje helemaal perfect en super schoon. Zoals je op de foto van de onderkant kunt zien. 







Afgelopen week heb ik haar geprobeerd. In eerste instantie draaide steeds de draad om  het spoelhuis, ik kon maar niet bedenken wat er aan de hand kon zijn. Na even googlen en een berichtje naar Francis, kwam ik erachter dat de naald er verkeerd om in zat. De platte kant zat naar rechts en deze moet naar links. En ja hoor toen deed ie het perfect, na ook nog even de draadspanning aangepast te hebben. 






Machientje is verwend met overal een drup olie en toen kon ik er mijn eerste werkstuk op maken. Een lavendelzakje van Farmyard Quilting. Handig, want een lieve vriendin was jarig, dus had ik meteen een leuk cadeau.  





In de nette koffer zaten ook nog het originele olieflesje, tube naaimachine vet en een pakje naalden. In het  nog prachtige doosje zitten verschillende voetjes. En oa. een veertje. In eerste instantie was ik bang dat deze ergens uit was geraakt en dat de machine niet meer zou werken. Ik heb toen Mrs Edith netjes uitgekleed en ernaast gezet om te kijken of ik een verschil kon vinden. Maar ze zagen er beide perfect hetzelfde uit. Nou hoofdbrekens om te kunnen bedenken waar deze veer zich dan in de machine behoorde te bevinden. Lang leve Google. In Amerika kun je nog heel veel onderdelen vinden en dus oa ook deze veer. Hij werd spoolpin spring genoemd, daarop gegoogeld en toen kwam onderstaand plaatje tevoorschijn. 

Afbeeldingsresultaat voor spool pin spring

Je zet hem dus op de pin waar het klosje garen ophoort, daaroverheen komt dan je klosje garen, dit voorkomt het rammelen van je klosje garen tijdens het naaien. Dat zelfs deze er nog bij zit, geeft wel aan dat de vorige eigenaresse of heel zuinig is geweest op haar Singertje of dat ze haar erg weinig heeft gebruikt. 

Dit was dus een kringloop mazzel die je waarschijnlijk maar één keer in je leven meemaakt. Dit soort machientjes zijn gewoon in Nederland zeer zeldzaam en om dan zomaar een tegen te komen in deze perfecte staat is een echt geluksmomentje.

Maar mocht je nu ook eens op een Singer Featherweight willen naaien of er over nadenken er een aan te schaffen dan is het misschien leuk te weten dat Francis heel graag naar Friesland komt voor een workshop. Zij kan dan een aantal machientjes meenemen zodat  je ook eens een werkstukje kunt maken op zo'n geweldig machientje. En heb je al een Singertje en lijkt het je leuk om te leren hoe je je machientje moet onderhouden, ook dan kun je meedoen. Bij voldoende aanmeldingen kunnen we in overleg een datum prikken. Dus schroom niet en doe een berichtje naar  mij . 






Ik ga nu eerst maar eens tossen, om uit te maken achter welke Singer ik mij vandaag ga vermaken.


Groetjes en tot de volgende keer,
Brigitt@

17 opmerkingen:

  1. Oooohhhhh wow wow. Ik weet niet wat ik lees. Zo'n machientje bij de kringloop...ongelooflijk.
    Wat ben jij een mazzeltante Brigitta. Geweldig.
    Veel plezier van je mooie aanwinst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooooohhhhh, wat een bofkont! zo'n mooie vondst bij de kringloop. Jij mag je heel gelukkig prijzen. succes er mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaaa wat moet ik hier nu schrijven.
    Ik doe het gewoon.
    Ik ben jaloers echt vreselijk jaloers.... Hihi...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Piep oh oh oh dat is valentijn, pasen, kerstmis alles tegelijk...
    Hou je de prijs echt geheim? 😀😀knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, prompt de kringlopen hier afgestruind... en raad eens???? idd! helemaal niets... nou ja geen FW.iig... kom wel weer met andere dingetejs thuis..
    nou ja, igg heel veel plezier met je mooie machientje en we komen haar nog wel eens bewonderen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leukleukleuk!!
    Mazzelkontje....! 8D
    En het is je van harte gegund!
    <3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mazzelaar ben je toch! Bij de kringloop zoiets moois vinden.
    Hier in Utrecht zie je meestal alleen maar vaasjes, glaasjes, boeken, cd's etc.
    Of het is heel erg duur, want ze weten kennelijk wel wat dingen waard zijn.
    Heerlijk dat je dat gevonden hebt en dat het ook nog helemaal goed en compleet is.
    Lekker van Valentijn gaat genieten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow wat een gave vondst! Daar kijk ik dus nooit naar, de volgende keer toch maar eens de trap op klimmen en boven in de kringloop neuzen, want ik wil er ook zo graag een! Geniet van je gave singertjes, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldige vondst! Dit is inderdaad iets dat je maar één keer in je leven meemaakt volgens mij! Ik kan me je enthousiasme helemaal voorstellen! Ik weet zeker dat half quiltend Nederland na het lezen van je blog een bezoekje aan de plaatselijke kringloop gaat brengen.....je weet tenslotte maar nooit....:)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Valentine kan niet anders dan een wonderschone aanwinst zijn, met zó'n geboortedag.
    Ik ben ook van 14 februari 1955...
    Groetjes,

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Valentine kan niet anders dan een wonderschone aanwinst zijn, met zó'n geboortedag.
    Ik ben ook van 14 februari 1955...
    Groetjes,

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het heeft zo moetenzijn! Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een grote Bof.. Ga er lekker van genieten. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gefeliciteerd! !!!
    Ik verwacht vandaag mijn *Johanna * ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gefeliciteerd! !!!
    Ik verwacht vandaag mijn *Johanna * ;)

    BeantwoordenVerwijderen