woensdag 6 mei 2015

Een blokje voor mezelf en een blokje voor ....



Quiltshop 100 rozen.  Zo leuk, in september 2015 wordt er in Deventer een Dear Jane tentoonstelling gehouden in de Synagoge. Er komen allemaal Dear Janes te hangen, worden er lezingen gegeven en kun je workshops volgen.  Zo kwam Jeltje van Essen van Quiltshop 100 rozen uit Deventer op het idee om met heel veel mensen samen een Dear Jane in rozen stoffen te maken, de zgn. Dear Roses.  Zoals jullie vast weten,  ben ik vorig jaar gevallen voor deze Dear Jane. Heb toen eigenlijk in een opwelling op de handwerkbeurs in Zwolle een kit bij haar gekocht. Vier dozen met allemaal prachtige rozenstoffen. En nog geen spijt gehad hoor. Ik liet vorig jaar in april mijn blokje G6, de papa's star aan haar zien en zei vroeg mij toen of ze de foto van mijn blokje mocht gebruiken voor haar advertenties voor de Dear Roses kit.  Natuurlijk mocht dat, voelde me eigenlijk best vereerd toen ze dat vroeg. Later vroeg ze mij naar aanleiding van een foto op Facebook of ik voor haar ook nog blokje G6 wou maken, dacht dat het een grapje was en heb er destijds dus alleen op gereageerd met het welbekende duimpje.



Maar een aantal weken geleden verscheen er op Facebook een oproepje met de vraag wie er een blokje wou maken voor de Dear Roses voor de tentoonstelling in Deventer. Ach dat leek mij best leuk om ook een blokje te maken, dus gaf ik dat aan haar door en al snel kwam het patroontje en de stof binnen voor blokje M12. Gemaakt en toen ik hem op de post wou doen dacht ik, eigenlijk zou ik nu toch blokje G6 voor haar moeten gaan maken. Mijn papa's star wordt nu gebruikt voor haar advertenties, hoe leuk zou het dan zijn dat ik ook de papa's star voor de Dear Roses quilt zou gaan maken. Dus haar gevraagd of die al was gemaakt, Nee , maar zou jij die willen maken, was haar vraag. Natuurlijk, leuk.




En toen ik bezig was, dacht ik ooh waar ben ik aan begonnen, wat een priegelwerk, veel vinden dit het moeilijkste blokje, die mening deel ik absoluut niet, er zijn veel moeilijkere blokjes, maar het is zo klein en dat maakt het zo lastig, maar wel een hele leuke uitdaging.. 

En wat was het geweldig leuk om deze blokjes te maken voor deze unieke quilt. Zo leuk om op Facebook te lezen dat er zoveel mensen aan mee werken en de mooiste blokjes komen inmiddels voorbij. Ook binnen ons eigen groepje heeft iedereen een blokje en de meesten volgens mij zelfs meer gemaakt. Afgelopen vrijdag waren we weer gezellig een hele dag samen. Wat blijft dit leuk en speciaal en alweer is de volgende datum vastgelegd.



Eindelijk heb ik dan blokje E7 af kunnen maken. Een moeilijk blokje is het echt niet, maar het wou maar niet af. Dan weer was ik een onderdeeltje kwijt, dan weer had ik geen zin om er aan te beginnen om het af te maken. Dit blokje gaat de boeken in als het vervelendste blokje tot nu toe.






Van de roos naar de tulp is niet zo'n grote stap. Ik wou  al zo graag een keer naar de bollen toe, de tulpen bedoel ik dan eigenlijk, maar het kwam er steeds niet van. Dus toen jongste afgelopen zaterdag weer naar de Zeekadetten ging, Paul gevraagd of we dan een klein stukje door konden rijden, want volgens oudste stonden net voorbij Lemmer de tulpen allemaal in bloei en zouden ze deze week worden gekopt. We moesten dus nu gaan of weer een jaar wachten, we hebben voor het eerste gekozen.  En inderdaad net over de grens in de Flevopolder stonden hele velden met gekleurde rijen tulpen, prachtig.  Mooie luchten, prachtige gekleurde velden en de welbekende windmolens, leverden prachtige plaatjes op.














En onderweg naar de tulpen kwamen we nog meer moois tegen in de weilanden. Op een gegeven moment riep ik zo hard stoppen, dat Paul pardoes de auto in de berm stilzette en ik uit de auto sprong om bovenstaande foto's te kunnen maken. Geweldig toch!  Waar zie je dat nog, koeien in de wei met de kalfjes er bij. Ooh ik heb echt zitten genieten en nu nog steeds. Heb van de onderste foto een schuttingposter laten maken, zodat we straks heerlijk op het terras in eigen tuin er nog van kunnen genieten.






Afgelopen dagen was ook genieten. Niet vanwege het weer, want dat liet ons regelmatig even in de steek, maar van de vrijheid. Ivm het bevrijdingsfeest in Sneek, waren wij met onze sleepboot uitgenodigd om in Sneek bij de waterpoort te komen liggen. 
Elk jaar zo rond 4 en 5 mei hoor je de verhalen over de 2e WO weer en steeds beter komen deze verhalen binnen en laten je beseffen dat wij toch maar boffen dat wij in vrijheid mogen leven. 




En als je dan getuige mag zijn van de stoet met Canadese veteranen, krijg je toch wel even kippenvel.  

Ik ga verder met genieten van mijn vrijheid en ga na de wekelijkse schoonmaken nieuwe blokjes maken. 



                                              Groetjes en tot de volgende keer,
                                                               Brigitt@




5 opmerkingen:

  1. Terwijl de regen tegen de ramen slaat en de wind om het huis fluit geniet ik van jou mooie foto's. Prachtig zijn ze weer. Net als jou blokjes. Heerlijk zo'n hobby...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk,wij gaan in sept kijken bij de dear jane in Deventer.Wij hebben dan vakantie en staan daar in de buurt.Je foto tussen de tulpen is schitterend,zeg het met bloemen.
    Volgende week ga ik ook weer verder met mijn dear jane.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk die foto van de koeien met hun kalfjes. Ik ben bijna vergeten dat de uiers van een koe daarvoor bestemd zijn, zoiets zie je toch nergens meer?
    Mooie tulpenfoto's zijn dat, heb zulke ook met mijn kleindochter tussen de tulpen.
    De Jane blokken zijn prachtig, ook die met de rozen stofjes. Wat een superklein sterretje is dat zeg, dat lijkt me een heel gepruts, maar het is heel mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat weer een heerlijk verhaal en wat sta je toch leuk op die voorjaarsfoto. In september de dear jane tentoonstelling? Ik hoorde er al van en het initiatief is hartstikke leuk. Toch eens proberen om ook te gaan kijken.
    Geniet van je dagen in vrijheid, ik deel je gevoelens helemaal.
    Groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat knap, het moeilijkste DJ blokje niet 1 maar 2 keer maken en dan ook nog zo perfect! Geweldige foto tussen de tulpen en dan die veteranen! Ook hier trokken ze voorbij door de straat en ik moest ook even slikken hoor!

    BeantwoordenVerwijderen