donderdag 23 februari 2017

Reisverslag deel 4, Bergen

Zoals in het vorige blog geschreven zijn we dinsdagmiddag in Bergen aangekomen.  Ook daar stond weer keurig een bus op ons te wachten. Koffers van de lopende band gehaald en in de bus gezet. Allemaal weer paraat en konden we op naar het centrum, waar gids Gerben al op ons stond te wachten. We kregen van hem een hele leuke stadsrondrit/wandeling door Bergen. Hij wist ons heel veel te vertellen over Bergen toen en Bergen nu. We mochten een paar keer uit de bus en hebben ook nog een hele wandeling gemaakt door Bryggen, het oudste gedeelte van Bergen. In dit gedeelte zijn de oude houten huizen bewaard gebleven of opnieuw opgebouwd na de vele branden die de stad heeft geteisterd. In de oude gebouwen zitten nu kleine ateliers en souvenirs winkeltjes. De wijk is gewoon open voor iedereen.
Na de rondrit reden we naar het hotel. Koffers naar onze kamer gebracht en nog een rondje op eigen gelegenheid door de stad gemaakt. Natuurlijk even op de beroemde vismarkt gekeken en door de winkelstraten gewandeld, helaas waren alle winkels al gesloten. 's Avonds weer heerlijk gegeten en daarna nog gezellig nagezeten.

Dag 6

Vanochtend hadden we tot elf uur "vrij", maar omdat wij nog heel graag met het kabelbaantje naar boven wilden, toch maar de wekker op kwart over zeven gezet. Kwart voor acht aan het ontbijt. Daarna koffers inleveren. Dit ging even niet zo makkelijk, de lift was kapot. Maar toen we met de trap op de vierde verdieping aankwamen zei één van de heren van het gezelschap dat de lift het wel deed. Dus wij hup samen in de lift. Liesbeth koos er voor om de trap te nemen. Maar de lift bracht ons niet naar de begane grond, maar naar de zesde verdieping. Waardoor wij dus door dit grapje twee trappen extra moesten 😜. Beneden aangekomen besloten om met zijn vieren Bergen in te gaan. Bergen is een mooie stad. Het is ons opgevallen dat de steden hier heel schoon en netjes zijn. Zelfs de Mac Donalds heeft zich hier aangepast aan de stijl van de stad.  Iedereen is hier heel relaxt en dat zie je ook terug in het verkeer. Bij Fløibanen een retourticket gekocht. Het treintje ging pas om half tien dus konden we nog een klein rondje stad doen. Om half tien in het treintje gestapt wat ons helemaal naar boven op de berg bracht. Daar boven had je een prachtig uitzicht over de stad. En we troffen het weer enorm met het weer. In Bergen hebben ze 270 dagen regen. En net toen wij er waren scheen de zon. Om elf uur bij het hotel met zijn allen in rij de koffers naar buiten gebracht waar ze zo de bus in konden. Daarna op weg naar het station waar we om 12 uur met de trein naar Oslo gingen.

De mooie gekleurde panden

Winkel vol huisvlijt.  Prachtige Noorse truien.

De woningen van het oude Bryggen. Heel bijzonder om te zien en de geschiedenis te horen.

Leuk handwerkwinkeltje , helaas pas in april weer open.

Waterput, heel belangrijk vroeger met al die houten huizen.

Hier wordt nog echt ambachtelijk hout verwerkt

De Vismarkt.

Foto even van internet gehaald.

Geweldig uitzicht over de stad.
Helaas hadden we geen tijd om lopend
weer naar beneden te gaan.

Op deze manier hadden we snel alle koffers uit het hotel in de bus.

De volgende keer een verslag over de geweldige treinrit van Bergen naar Oslo en de laatste reisdagen.

Groetjes en tot snel,
Brigitt@

1. Ohhh wat mooi.
    Begint gewoon te kriebelen om het ooit in het eggie te zien.
    En dat voor iemand die nooit de grens over gaat. Hihi...

2. Mooi, mooi, mooi, wat zullen jullie genoten hebben!
    Ben benieuwd hoe het verder gaat.