zondag 19 februari 2017

Reisverslag nr. 1

Zoals beloofd in mijn vorige blog, heb ik heel veel foto's gemaakt en een reisverslag. De foto's zijn helaas bijna allemaal door het raam, van de bus/trein en boot gemaakt, waardoor de kwaliteit niet helemaal super is.  Maar ik hoop dat jullie zo toch een indruk krijgen van onze geweldige reis.
In 8 dagen hebben we bijna 4500 km afgelegd, heb ik ongeveer 1000 foto's gemaakt en elke dag heel veel gelachen, genoten, gezien, geproefd, beleefd en ervaren. Lees maar snel mijn verslag.

Dag 1
En toen was het zover.  Vrijdagochtend 10 februari ging om kwart over vier de wekker. Even lekker gedoucht, broodjes gesmeerd en de laatste spulletjes in de koffer. Paul, Mariska en Wolter een dikke knuffel gebracht en toen was het tijd om naar Heerenveen te reizen waar de bus op ons stond te wachten.  Tot onze grote verbazing reed de bus terug naar Joure om bij Lemmer de polder in te gaan. Via Zwolle, Apeldoorn naar Nieuwdijk (Didam), waar een restaurant is van Effe Weg. Hier komen alle bussen samen en worden de koffers verdeeld over de juiste bussen. Wij werden daar ontvangen met koffie en thee en konden alvast kennismaken met onze reisgenoten, 52 in totaal, een bus vol dus.
Om 9 uur vertrokken we weer, richting Duitsland. Heel veel, echt heel veel reeën gezien onderweg. Nabij Bremen mochten we even de benen strekken en konden we in een wegrestaurant lunchen. Daarna richting Hamburg om nog noordelijker in Fehmarn de oversteek naar Denemarken te maken.  We lagen mooi op schema dus we konden zo met de veerboot over, redelijk wat deining op zee. In Denemarken aangekomen was het helaas al snel donker, waardoor we niet veel van de kust hebben gezien. Het was wel bijna volle maan en helder.  Als we dit later deze week ook hebben, dan hebben we een kansje om het Noorderlicht te zien. Het blijft spannend. Bij Ballerup/Kopenhagen aangekomen werden we verrast door de luxe in het hotel. Heerlijk gegeten. Buffet, dus je kon maar kiezen. Een goede eerste reisdag gehad. 's Avonds nog even op de hotelkamer gezeten om daarna vroeg onder de wol te kruipen.

Dag 2

Vanochtend om half negen verzamelen bij de bus. Omdat ik vanochtend bij het openslaan van de gordijnen de bijna volle maan zag, moest ik nog even mijn camera pakken. En ja dan vergeet ik wel eens de tijd. Daarna onder de douche en niet op de klok gekeken. Het was zo'n heerlijke douche dat ik er iets te lang onder bleef staan. We schoven dus iets later aan bij het ontbijt dan dat de bedoeling was, met het idee om dan maar snel een ontbijtje te nemen. Maar jongens jongens wat een heerlijkheid in buffetvorm. Ontbeten met zalm en chocolade broodjes en ik weet al niet weer wat nog meer voor lekkers. Met onze buikjes vol snel de koffers opgehaald. Lift bezet dus  de trappen opgerend, gelukkig konden we met onze koffers wel met de lift terug. Wij hebben een strenge chauffeur die je behoorlijk berispt als je te laat komt. Dit was inmiddels bij iedereen bekend, dus toen wij ruim op tijd op de afgesproken tijd bij de bus aankwamen, zat iedereen al in de bus en was alleen de achterbank nog vrij. Hmmm niet het beste plekje, dachten wij in eerste instantie, maar al snel kwamen we tot de conclusie dat het juist heel gezellig is op de achterbank. Vandaag dus heel veel gelachen en leuke contacten gemaakt met onze reisgenoten.
Heel veel gezien weer onderweg. De oversteek van Denemarken naar Zweden gemaakt. Bij het wachten op de veerboot even een kleine aanvaring gehad met de chauffeur. Ik had gevraagd of ik tijdens het wachten even uit de bus mocht om foto's te maken, dit mocht. Maar toen ik terugkwam vond hij toch dat ik iets te ver weg was gegaan van de bus. Ach achteraf gezien snap ik het ook wel.
Zoals jullie nog wel zullen merken hadden we een heel strak schema en dan kan er niet gewacht worden.
De oversteek naar Zweden duurde maar 20 minuten. Toch even op het bovendek geweest om foto's te maken. In Zweden aangekomen hadden we grenscontrole, ze zijn op dit moment heel erg streng. We moesten even collectief ons paspoort laten wapperen en toen mochten we weer verder. In Zweden lag een beetje sneeuw, waardoor we een prachtig uitzicht hadden. Het weer was super, een zonnetje en strak blauwe luchten met zo nu en dan een wolkje. Veel foto's gemaakt maar zoals gezegd, allemaal door het raam van de bus en dat komt de kwaliteit niet ten goede. 's Avonds om zeven uur in het hotel aangekomen en we konden om half acht aan tafel. Deze keer een 3-gangen menu. Op de kamer nog even een kop thee gedronken en onder de wol vertrokken.

Volle maan bij het opstaan.

Even spieken bij de voorburen of de route nog klopt.

Uit de bus voor een mooi uitzicht en even benen strekken.

Prachtige uitzichten.

Lunchen onderweg in Zweden

Nogmaals geweldige uitzichten vanuit de bus. De reis door Zweden was geweldig. Onderweg veel plaatsnaamborden van bekende dorpen en steden uit de boeken van Camilla Läckber gezien.

Dag 3

Vanochtend konden we een klein beetje uitslapen.

We sliepen in een hotel bij Oslo naast het vliegveld. 's Ochtends voor we vertrokken nog even een rondje om het hotel gelopen.
Om tien uur met de bus vertrokken  naar Oslo voor een stadsrondrit. Het eerste stuk over de binnenwegen, waardoor we mooi konden zien hoe de Noren wonen. Mooie grote houten huizen, waar vaak meerdere gezinnen in wonen. In Oslo kregen we een Noors-Belgische gids die ons een en ander over Oslo vertelde. Naar de beeldentuin van Gustav Vigeland geweest, waar we een wandeling langs de beelden hebben gemaakt.  Hier een link naar een beschrijving van het park.  gustav vigeland park

Daarna de haven bezocht, en het nieuwe operagebouw. Langs het paleis, het gebouw waar de Nobel prijs jaarlijks wordt uitgereikt en nog vele andere belangrijke gebouwen gezien.

Na de rondrit werden we bij het station van Oslo uitgezet. Om twee uur vertrok de trein naar Trondheim. Nog even een paniek moment, toen ik er in de trein achterkwam dat ik mijn rugzak in de hal/restauratie van het station had laten liggen. Heel snel weer naar buiten gerend op zoek naar mijn tas, gelukkig stond hij er nog. Weer terug gehold en net op tijd terug voor de trein. Hèhè, want de eerst volgende trein ging pas zeven uur later. In de trein heel veel van Noorwegen gezien. De skischans in Lillehammer, in Hamar het Vikingschip. Prachtige meren, dorpen en heel veel natuur. Helaas moesten we de laatste uren in het donker reizen, waardoor we vanaf dat moment geen uitzicht meer hadden. Maar de sfeer in de trein/groep was er niet minder om.
Weer heel veel gelachen en gekletst.

Deze foto van internet gehaald om even een idee te geven hoe de trein er uit ziet .

Bij aankomst van de trein in Trondheim om 21 uur stond er een bus op ons te wachten om ons naar het hotel te brengen waar een laat diner op ons stond te wachten. Er was nog even een klein probleem in het hotel, we konden alleen betalen met Credit Card of een Vista Card. Wij hadden geen van beide dus een drankje maar overgeslagen, gelukkig stonden er kannen met water op tafel. Wel weer heerlijk gegeten en daarna snel onder de wol gedoken.  De volgende ochtend moesten we weer vroeg op. Maar dat is voor het volgende blog.

Groetjes en tot snel,
Brigitt@

1. Prachtige foto's van een prachtige reis. Nu thuis heerlijk nagenieten. En zo fijn dat het een gezellig gezelschap was. Is altijd spannend.

2. Wat een schitterende foto's heb je gemaakt! Zal wel moeilijk kiezen zijn als je er zoveel hebt gemaakt.
    Lijkt me best wel een vermoeiende reis, je bent alsmaar onderweg, maar wel veel moois gezien.
    Die beeldentuin is ook heel apart, wel stoere stevige mannen hoor :-)